آموزش معرفی ملکه زنبورعسل به کندو

آموزش معرفی ملکه

آموزش معرفی ملکه زنبورعسل به کندو :

یکی از دغدغه های همیشگی زنبورداران عزیز معرفی ملکه زنبورعسل به کندو است و بهمن کارنیکا قصد دارد در این مقاله به معرفی روشی برای معرفی ملکه بپردازد که احتمال موفقیت این روش از سایر روش های رایج بیشتر است.

بهترین شرایط برای تعویض ملکه یا معرفی ملکه به کندو توسط زنبوردار زمانی است که کندو حتما یتیم بوده و احساس یتیمی کند. برای انجام این کار ۳ روز قبل از معرفی ملکه جدید به کندو، ملکه کندو را کشته یا به کندوی دیگری با قفسه انتقال می دهیم.

آموزش معرفی ملکه

در اثر حذف ملکه و کم شدن فرمون آن در داخل کندو پس از ۱۲ ساعت نظم کلنی بهم می خورد و زنبورهای کندو از بی ملکه شدن آن باخبر می شوند و به صورت اضطراری شروع به ساختن تعداد زیادی شاخون ملکه در سطح و حاشیه شان ها می نمایند.

 

بعد از ۴۸ ساعت و قبل از معرفی ملکه, باید همه شاخون های فعال ملکه در کندو خراب شود و زنبوردار مطمئن شود که هیچ گونه شاخون ملکه یا تخم روز یا لارو جوان در کندو وجود نداشته باشد در غیر این صورت ملکه پذیرفته نمی‌شود و به احتمال زیاد کشته خواهد شد. سپس ملکه جفت گیری شده یا باکره را با قفس بین دو قاب گذاشته و پس از آن کندو را تغذیه تحریکی می کنیم. (برای یادگیری تلقیح مصنوعی ملکه زنبور عسل اینجا کلیک کنید.)

 

برای آزاد کردن ملکه از قفس, زنبورها خمیر شیرین داخل قفس ملکه را خورده و آن را آزاد می نمایند. این کار ممکن است توسط خود زنبوردار هم انجام شود، به این صورت که قبل از معرفی ملکه باید با دقت و نزدیک به وسواس انجام شود. باید توجه داشت که علیرغم تمام تمهیدات به کار گرفته شده باز هم احتمال کشتن ملکه وجود خواهد داشت پس روز اول هر یک ساعت برید چک کنید و ملکه رو روئیت کنید.

بعد از ۲روز باید درب کندو را باز نمود. در صورتی که تخم گذاری جدید در کندو باشد ملکه پذیرفته شده و در صورتی که سلول ملکه در آن باشد ملکه به احتمال زیاد کشته شده است و باید جهت معرفی یک ملکه دیگر به همین روش اقدام نمود. از زمان معرفی ملکه به کندو تا پذیرفته شدن آن حتما باید کندو مرتب تغذیه تحریکی شود.
بهتر هست به کندوی که می خواهید ملکه معرفی کنید جمعیتش زنبور تازه متولدی یا زنبور جوان باشد تا ملکه رو به راحتی پذیرش کنند.

دیدگاه شما

5 دیدگاه

  1. مدیر سایت گفت:

    سوالات

  2. ارمان گفت:

    سلام آقا بهمن خیلی خیلی ممنونم خیلی کامل و مفید توضیح دادید دستتون دردنکنه

رسانه های همکار
استفاده از مطالب بهمن کارنیکا برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام بهمن کارنیکا و لینک به منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت به محمدرضا بهمن تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.