آموزش تولید ملکه زنبورعسل

همکاران عزیز اینجا قصد دارم صفر تا صد تولید ملکه زنبورعسل را براتون آموزش بدم پس با ما همراه باشید.

 مرحله اول :پیوندزدن و تولید ملکه

برای پیوند زدن باید اول از همه یک کلنی باارزش که ازش قاب تخم بردارید برای پیوند داشته باشید پس اگه میخوای در کارت سود و پیشرفت کنید این موضوع را جدی بگیرید.

خوب عزیزان پیوند زدن یا تولید ملکه کار خیلی سخت یا دشواری نیست فقط باید در زنبورستان مدیریت داشته باشید .

موارد لازم :

یک :کلنی برای تکثیر و تولید ملکه

دو:کلنی استارتر و پرستار

سه: ژل رویال

چهار: وسایل کامل برای تولید ملکه

پنج: مکان مناسب برای پیوند

شیش: رطوبت

برای شروع کار اول باید از کلنی که میخواهیم تکثیر کنیم بهش ۴روز قبل یک قاب پوکه سیاه باید بدیم تا ملکه به قابی که دادیم تخم ریزی کند و قاب اماده شود برای روز پیوند . بعدش باید بریم سراغ کندوی استارتر عزیزان نمیخواد کندو مون رو یتیم کنیم بدون یتیم شدن کندو هم میتوانید در کندو پیوند بزنید واونم الان راه حلش رو براتون میگم شما باید برای پیوند زدن یک کندوی ۹قاب رو بهش اول طبق معکوس بدید چجوری بیا تا بگم برای معکوس کردن کندو شما باید یه طبق بیارید و کندو ۹قاب رو نصف کنید ،و البته اینجا خیلی مهم هست باید کندو را سازماندهی کنیم .

روش سازماندهی :

شما باید از بین ۹قاب پنج قاب جدا کنید و اون  پنج قاب باید به این صورت باشد ۲قاب لارو مسن ۲قاب شفیره و ۱قاب گرده،و عسل باشد این پنج قاب که توضیح دادم برای طبقه بالا هست .

برای طبقه پایین هم ۴ قاب مونده به همراه ملکه فقط برای اینکه ملکه طبقه بالا نرود باید( مانع ملکه) استفاده کنید .با این روش دیگه از این ناراحت نخواهید بود که بعد چند روز زنبور کندو ٱفت میکند وبا خیال راحت پیوند هاتون را میزنید.

ژل رویال:

برای پیوند زدن باید ژل رویال داشته باشید که اونم در فصل بهار نژاد بومی به اندازه کافی براتون شاخون میزنند و میتوانید از شاخون ها ژل رو تهیه کنید.

وسایل تولید ملکه:

این وسایل تولید ملکه را تمامی فروشندگان لوازم زنبورداری دارند و چند قلم بیشتر نیستند یک سلول پیوند، دو تیرک ، سه شانه ، چهار سوزن پیوند، پنج چراغ قوه .خب بعد این که این وسایل تهیه کردید باید مونتاژ کنید و (سلول های پیوند را برای اینکه از بوی پلاستیکی بودن در بیاد باید به شربت آغشته کنید و ۲۴ساعت بزارید در یک کندو تا بوی پلاستیکی شون از بین بره).

مکان مناسب برای پیوند:

منظور از  مکان مناسب این هست که بادگیر نباشد افتاب نباشد تا بتوانید در ان مکان رطوبت ایجاد کنید برای ایجاد رطوبت هم یک کتری آب پر کنید و بزارید تا بجوشد و مکان

رطوبتی شود.

بعد تمام این موارد حالا نوبت پیوند زدن هست برای پیوند زدن اول باید سلول هارو با ژل رویال به اندازه ای که لارو غرق نشود.

بزنید و بعدش  لارو ۱۸ساعته باید بردارید لارو ۱۸ساعته به زور با چشم میشه دید و تازه از حالت ایستاده  به حالت خوابیده تغییر کرده و مثل هلالی و یا پرانتزی شده  برای برداشت صحیح لارو بدون صدمه زدن باید از پشت لارو از قسمت هلالی بردارید .

و به ارامی در سلول ها قرار بدید بعد اینکه سلول ها تموم شد با یه پارچه نم دار تیرک رو بپوشانید و هر چه زودتر بدون اینکه به تیرک ضربه وارد شود انتقال بدهید به کندوی استارتر و بعد ۴ساعت میتوانید برید چک کنید که پیوند هاتون چند درصد پذیرش شده .

بعد پذیرش پیوندی ها باید به کندو شربت تحریکی بدید تا ۴روز تحریکی بدید بعد اون هر ۲روز تحریکی بدید.

 

بعد پذیرش پیوندی ها شما باید( روز ۱۰هم محافظ شاخون) هاتون را اماده کنید و برید با ارامش به شاخون ها محافظ بزنید تا اگه یه ملکه زودتر از بقیه متولد شد مابقی شاخون هاتون رو از بین نبره و یادتون باشد از روزی که پیوند میزنید ۱۲روز طول میکشد تا ملکه ها متولد شوند پس حتما روز ۱۰هم محافظ شاخون بزنید.

 

امیدوارم بتوانید از این مقاله و مطالب استفاده کنید و در کارتون موفق و پیروز باشید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه شما

6 دیدگاه

  1. محمد گفت:

    آقا بهمن سلام دستتون درنکنه رابط آموزش رایگان و مفیدتون عالی هستید.

  2. امید امید پناه گفت:

    بسیار عالی و مفید در پناه حق باشید

  3. حیدر گفت:

    احسنت آقای بهمن بسیار کامل و کاربردی بود

رسانه های همکار
استفاده از مطالب بهمن کارنیکا برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام بهمن کارنیکا و لینک به منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت به محمدرضا بهمن تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.